Familien Biering

Sensommer slapper

FeriePosted by Karin Biering 09 Aug, 2009 22:43

I morgen begynder den helt ægte hverdag, Vi har godt nok været i gang i to uger nu efter ferien, men imorgen starter Johanne i 2. klasse, fritidsaktiviteterne starter op igen, og vores arbejdspladser og børnehaven fyldes op med tilbagevendte feriebørn og voksne.
Vi har tilbragt weekenden i sommerhuset, med at lave stort set ingenting:
Læse bøger, spille ludo og make'n'break, dynebio, drikke tordenkaffe og kigge på regnvejret i vores regnkæde:

Vi har lavet kranse af rønnebær, som vi håber at kunne tørre og hænge ud til fuglene, samt kranse af lyngen, som blomstrede.

Johanne har filtet et par blomster og paphusene har været i gang både ude og inde. Vi har da også gået en enkelt tur ud til en sø (ikke den vi plejer), for at fange dyr, og der var både salamandre og masser af vårfluelarver i sjove huse. Christian er den eneste der har lavet noget rigtigt fornuftigt; han har slebet dørtrinnet ned, så vi igen kan åbne og lukke døren, hvilket har været næsten umuligt siden vi fik ny jord på taget:

Og taget - det går tilsyneladende fint, græsset er lige nu grønt næsten overalt, vi havde eller troet vi skulle så igen i denne weekend, men nu håber vi bare på mere dansk sommervejr i stedet.

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post226

I Legoland

FeriePosted by Karin Biering 26 Jul, 2009 21:42
Så fik vi rettet op på det alvorlige hul i vores børns opdragelse, en tur til Legoland var på programmet igår, børnene var behørigt imponerede af minibyerne, de er jo selv vilde med at bygge med Lego:De fik også prøvet en masse ting, dog mest i den rolige ende:Vi fik også set Atlantis, som er en slags akvarium med en blanding af kulisser, legofigurer og div. flotte fisk:og som det sig hør og bør fik vi også vasket guld:Vi fik lyst til at tage afsted igen og måske tage en overnatning dernede, så vi havde to dage i parken. Der var en hel del aktiviteter, som man ville blive ret vår af, og fordi det var koldt sprang vi dem over, men hvis man nu kunne smutte op og tage et varmt bad og få tørt tøj på, ville det være sjovere.

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post222

Langsom feriedag

FeriePosted by Karin Biering 22 Jul, 2009 21:13
Vi nyder det rolige liv som katteejere, Vi har idag givet Asterix adgang til det meste at resten af huset, hvilket er gået over alt forventning. Han har fundet nye ynglingssteder, gerne med udsigt og i nærheden af os:Der har været optræk til jalousi flere gange i løbet af dagen, når et barn fik sikret sig en sovende kat på skødet. Desuden har en sovende eller spindende kat en meget søvndyssende effekt.Vi har vovet os ud af huset en enkelt gang, Christian tog en løbetur og vi andre cyklede ad naturstien til Silkeborg Bad, hvor Johanne har gået i børnehave og Tobias i vuggestue. Vi plyndrede hindbærkrattet og legede lidt på legepladsen, hvorefter vi gik med i parken. Fjeren fik en snurretur:
Vi prøvede instrumenterne, de havde fået et nyt: Et klaporgel (herfra):Vi gik også en tur ned for at smage på Arnakkekilden:Tobias knævrede hele cykelturen ligesom når han går, men den afgørende forskel er, at han jo bevæger sig hurtigere og dermed også må speedsnakke, nærmest i sportskommentatortempo ( "se en snegl - pas på ikke at køre skarnbassen over - man på da ikke smide skrald i naturen - dine dæk er smallere end mine, fordi du har øvet dig i at holde balancen - se alle de gode(?) grannåle, dem kan myrerne jo bruge - bla bla").
-og så har vi naturligvis set Tour det France.

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post220

Vandretur Hærvejen og Bøllingsø

FeriePosted by Karin Biering 18 Jul, 2009 22:57
Vi gik fra sommerhuset nordpå af Hærvejstien, Johanne bar sit eget tøj og regntøj samt morgenmadspakken og Tobias bar sit regntøj og kiksene (og vi bar resten, men det bliver bedre år for år)
Hindbærrov:
Mormors hytte, vi havde ingen nøgle med
Johanne tænder bål:
Aftensmaden gøres klar, shelteren i baggrunden:

Så begyndte det at regne så vi "dækkede" bord i shelteren. Christian er Colgate-glad, for der er sprød parmaskinke til pastaretten.Ristede skumfiduser til natmad:
Soveposehygge i shelteren, vi har fundet et stort stykke myggenetsstof i sommerhuset, som er købt til at lave nye myggenetsforsatser til vinduerne, men det passede perfekt at hænge op foran shelteråbningen (her var nu heller ingen myg, men en del fluer)Næste morgen skrev Johanne i gæstebogen:Og Tobias klarede opvaskenPå kun godt en time havde vi spist morgenmad og pakket sammen (det er for jer, der ikke er turvante ret flot) Dag 2 var blåbærterrræn, for vi gik langs Bøllingsø hjem.

Her er så hele familien på en ret sjov bænk, som man jo ikke kan se fordi vi har sat os på den. Næppe julekortspotentiale i dette foto!
Sådan kan man altså lave en hel ferie på et enkelt døgn.

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post216

Sommerlejr med FDF Ansvarsløse 2009

FeriePosted by Karin Biering 12 Jul, 2009 22:51
På trods af reduceret bemanding lykkedes det i sidste uge at gennemføre året sommerlejr med FDF Ansvarløse ved Idestrup Strand. Vi holdt fast i de stolte traditionen med VoksenTut, "Spiel und Spass" men valgte at fravige de sidste års sørøvertemaer til fordel for temaet: Bil-hike!
Første hike: Middelaldercenteret i Nykøbing Falster, som vi tidligere har besøgt uden at have tid nok til at se det hele. Det var endnu engang en fantastisk oplevelse, og nu er vi nødt til at komme igen en anden gang, for at smage Middelaldermad i Gæstgiveriet Den gyldne Svane.
Bliderne affyres:

Vores helt: Ridder Henrik SvaneAnden hike gik til Knuthenborg Safaripark, hvilket også var en succes. Tidligere kørte man selv igennem abeområdet i sin egen bil, som så blev splittet ad inden man fik set sig om, idag bliver man kørt rundt i en pansret mandskabsbus. Lidt absurt virkede det dog at køre rundt i kø blandt alle de andre biler i parken blandt de andre dyr. Der er ingen tvivl om at dyrene har bedre forhold end i en traditionel zoologisk have
I abebussen:
Kø ved girafferne:Klappeæselføl:Fastastisk legeplads i Knuthenborg:Billefjederdyr - en lækker detalje:

Efter en enkelt hviledag, hvor vi fik shoppet lidt i Nykøbing, gik tredje hike til Geocenter Møn. Først tog vi dog til Liselund, for at gå ned og se klinten derfra, og for at spise frokost i parken. Det lykkedes også at tage 7 grønne valnødder med hjem til snaps. Geocenter Møn var en helt fantastisk oplevelse, og en god opfølgning på vores tur til Fur, geologi er jo ikke så nemt at forstå, men her havde de eksemplificeret med alle mulige midler og krydret lidt med Dinosaurer undervejs. Vi havde glædet os længe, for Jesper, som jeg har lavet Naturvejlederprojekt med på Sletten, er ansat der som undervisningsschef, så jeg har hørt om det undervejs, vi nåede også at hilse på ham, men ikke at tage ngoel fotos

Vi nåede også at gå ture, flyve med drage, spille batminton, spise jordbær og nye kartofler, lege med modellervoks, tage fodbad, læse bøgerAHHHHH!

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post214

2 pinseferier

FeriePosted by Karin Biering 02 Jun, 2009 22:51
Vi har alle 4 været på pinseferie, men til to forskellige destinationer: Johanne og Tobias har været hos Jytte og Poul (vores næsten-naboer), mens Christian og jeg har været på voksenferie i Skagen (eller hedder det på Skagen?) for at slappe af, spise lækker mad og have voksentid. Vi har ikke rigtigt taget nogle billeder og der er vel fordi vi har hygget os for meget til at huske på det.

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post202

Flere påskesommerhusbesøg

FeriePosted by Karin Biering 13 Apr, 2009 21:27
Vi har nået endnu 2 sommerhusvisitter, dels i Hesselhus, hvor vi har haft base siden lørdag, Christian havde et modul på FDFs lederhøjskole, men vi andre indtog terassen, børnene med melon og købmands-hule-lavemad-leg og jeg med læsning til et kursus jeg skal på om en uges tid. Jeg tror aldrig, jeg har læst noget så svært, og jeg håber virkeligt at kurset kan give lidt aha-oplevelser, for lige nu er det meste helt sort.
Søndag tog vi til Vedersø, for at besøge Mormor og Poul, som holdt påskeferie derude. Mormor ser et stort boldtalent i Tobias og Poul gad godt give den gas på fodboldbanen. Vi nåede også en tur med på stranden, vejret var fantastisk, der var faktisk tyskere i badetøj, men vi holdt os godt indpakkede. Til gengæld kunne vi nyde varmen på terassen og få lidt sol på næsen.

• Comments(0)//blog.ellesvinget18.dk/#post182

Vinterferie, kulde, hygge og sne

FeriePosted by Christian Biering 15 Feb, 2009 20:53

Så er en dejlig vinterferie næsten overstået. En ferie hvor Karin arbejdede, Christian holdt ferie og Johanne og Tobias dels var i børnehave/SFO og dels passede deres far i sommerhuset.

Efter Johanne og Tobias havde været et par dage i SFO og børnehave pakkede vi sammen og tog af sted til Hesselhus for at slappe rigtigt meget af. Karin skulle dog arbejde torsdag og fredag, men for Johanne, Tobias og Christian var der lagt an til ferie.

Vejret begyndte nu også at blive en anelse vinterligt – dog primært på temperaturen, som holdt sig et pænt stykke under 0 grader. Det holdt os dog ikke fra at tage en tur til vores ”stamsø”, som i dagens anledning var frosset til, men var ganske smuk i den klare frostluft og solskin. Ungerne forsøgte ihærdigt at slå hul på isen, hvilket kun lykkedes helt inde ved kanten – og så var Tobias kun ved at ryge med grene ud i vandet 2 gange.

Hjemme ved sommerhuset kunne vi gå i gang med årets første reelle sneboldskamp, selvom det var meget småt med sneen.

Tobias mente dog at det var rigeligt til lige at prøve den gamle kælk.

Når vi ikke var uge i den frostklare luft, hyggede vi os indendørs med diverse sysler. Vi fik blandt andet ryddet op i spilleskabet og frem kom straks en god gammeldags ”flonellograf”: En floneltavle med små figurer som under straks kastede sig over.

Derudover gik Johanne i gang med at strikke en hue på sin forstørrede Strikke-Lise imens Tobias prøvede at holde styr på garnet.

Fredag blev udnævnt til store films-dag og derudover blev der bygget hule. Så stuen lignede på et tidspunkt en rigtigt sommerhusvinterferiehyggestue.

Lørdag morgen blev vi vækket (næsten) af Elin der ringede og meddelte at nu var kyllingerne på vej ud af æggene. Så efter at have spist morgenmad, gik turen ud til Elin og Knud Erik for at se på et af Guds små vidundere – i en rugekasse – under kyndig vejledning af Knud Erik.

Søndag vågnede vi op til massere af sne – ENDELIG! Vi pakkede hurtigt og kørte hjem til Ellesvinget og til den gode kælkebakke.

Her blev der kælket, bygget snemand, slåsset med sne, kælket, bygget snemand hos naboen og kastet med sne på en anden nabo. Så på Ellesvinget fik vi rigtig meget ud af sneen, som nu stille og roligt smelter igen.

Så alt i alt en dejlig vinterferie med både vinter, hygge og sne.